Der er kun en ting, der tæller, hvad angår adgang til internet og data. Tilgængelighed.
Vi forventer, at internet- og dataadgang i virksomheds-regi fungerer på samme måde som vand, strøm, varme og kaffe. Tilgængeligt uden problemer, flydende og i en lind strøm. Uden mad og drikke og (net/internet adgang) fungerer helten/medarbejderne ikke.
De fleste virksomheder er idag så afhængige af internet- og dataadgang, at der tabes ordrer, kunder, omsætning og goodwill, hvis adgangen svigter. Udover medarbejder produktivitet, vil det for mange også betyde noget for kunder/gæster på besøg.
I hospitality-sektoren (hoteller, messer m.v.) har Wi-Fi været en konkurrenceparameter længe. Det er det også i indenfor restaurations- og detailbranchen, fordi kunderne forlanger det.
Når du skal vurdere vigtigheden af Wi-Fi som konkurrenceparameter, kan du passende opdele spørgsmålet på 4 eller flere målgrupper: kunder, IoT, medarbejderne, gæsterne af huset, andet.
Medarbejderne i firmaet kender godt lusene på gangen. De ved præcis, hvor i firmaet de ikke skal tale i mobil, og hvor de ikke skal bære den bærbare PC hen.
Firmaets ”døde huller” hører til den mest udbredte form for tavs viden i et firma. Viden, fordi vi er på hele tiden og har opdaget, hvor det ikke kan lade sig gøre. Tavs, fordi det er irriterende med de døde huller, men ikke så vigtigt for den enkelte medarbejder personligt, at man bruger energi og tid på at ændre tingenes tilstand, når man kan bevæge sig 10 – 30 meter, og så har man dækning og adgang igen.
Med et perfekt kalibreret Wi-Fi-netværk med tæt på 100% dækning af firmaets fysiske arealer vil medarbejderne
Produktivitet og kundeservice stiger, jo lettere medarbejderne kan komme til at løse deres opgaver.
Wi-Fi er typisk inddelt i undernetværk; Wi-Fi-netværk til medarbejderne, Wi-Fi-netværk til kunder og gæster af huset, Wi-Fi til teknik-platforme, Wi-Fi til andet.
Indenfor hvert segment kan forskellige datatrafiktyper prioriteres. F.eks. datastrømme til og fra realtids-afhængige applikationer som f.eks. kasseapparater øverst, telefonopkald lidt lavere, datastrømme til og fra sociale medier lavest.
Kendte langsomme enheder, f.eks. meget gamle mobiltelefoners datatrafik, kan udelukkes fra at anvende Wi-Fi, så der ikke blokeres for andre brugere.
Optimal tilgængelig giver
Endelig registrerer Wi-Fi data, som kan danne grundlag til at udlede viden om adfærds- og bevægelsesmønstre i Wi-Fi-løsningens dækningsområde.
Wi-Fi as a Service er en nyere service, hvor vi adskiller særligt os på tre områder;