AI er blevet en omfattende del af vores hverdag. De fleste danskere er berørt af AI. Vi diskuterer ivrigt AI og fordele og ulemper, for vi danskere er godt med – sådan digitalt og målt på såkaldt ”digital literacy.” I blog posten "AI vil revolutionere vores måde at arbejde på” beskrives, hvordan vores arbejdsliv påvirkes af AI på kort sigt.
AI-udviklingen er drevet af kraftig konkurrence mellem big tech-virksomhederne. Derfor ser vi innovationer nærmest dagligt. Prominente ledende tænkere1 indenfor Big Tech taler i flamboyante vendinger om de langsigtede perspektiver ved AI.
EU har erkendt, at vi er bagud i konkurrencen om at mestre AI sammenlignet med USA og Kina. Nu skal vi ud af tornerosesøvnen. EU's AI-strategi blev præsenteret 8. oktober 2025, hvor Ursula von der Leyen sagde: ”From now on, it's AI first.” Hvad er det så, der tegner sig i horisonten, og som vi i EU skal indhente?
Her forsøger vi at omfavne Big Tech’s visioner og strukturere dem i en form for forventelig AI-udvikling - inddelt i 6 faser og med primært fokus på kommunikation og samarbejde i arbejdsmæssig sammenhæng. Vi ser på, hvordan rollerne for AI og medarbejderen forandrer sig undervejs.
Når fokus er på kommunikation og samarbejde, taler Big Tech overordnet om 6 AI-udviklingsfaser hen mod superintelligens.
Figur 1: "Fra generativ AI til superintelligens"
Nedenfor er der mere deltaljeret redegjort for, hvordan AI og de såkaldte AI-agenter2 virker sammen med medarbejdere i dagligdagen i de 6 faser.
I fase 1 i perioden 2023 - 2026 anvendes AI først og fremmest som et værktøj, der hjælper med tekst, beslutninger og struktur, og som kan have indbygget co-pilot-funktioner. AI-agenten kan ræsonnere og udlede, hjælpe medarbejderen med at kommunikere, skrive og træffe beslutninger hurtigere.
Der er tale om specialist-AI og dermed ”kunstig snæver intelligens,” der udmærker sig indenfor én opgave, og som kræver medarbejderens prompting og validering. AI-agenten svarer på enkeltstående prompts, der kan generere kompleks tekst, men ikke uden medarbejderens igangsætning eller igangsætning via en trigger i et system.
Ren teknologisk opererer AI-agenten med LLM’er med ræsonnement og udledning, med automatisk adgang til interne dokumenter, med realtids- og nær-realtids-transskription og opsummering og kontekstuel hukommelse/konversations-tråde).
Indenfor kommunikation og samarbejde drejer effektivisering sig typisk om indholdsautomatisering (automatisering af rutinekommunikation) og resuméer (kondensering af information). Det kan være f.eks. møde- eller opkaldsopsummeringer, dvs. autogenererede referater og handlingspunkter, eller f.eks. udkast til emails (AI-genererede svar eller marketingtekster).
Medarbejderen ejer hele processen, men bruger AI-agenten til at accelerere udkast og rutineopgaver. De daglige opgaver reduceres med 15-30%. Fase 1 har stort fokus på prompt engineering (dvs., at spørge AI-agenten rigtigt). Medarbejderens opgaver ændrer sig til mere kvalitetssikring, etisk vurdering og kritisk tænkning. Medarbejderen er stadig styrmand, og AI-agenten er co-driveren.
Effekten i fase 1 for medarbejderen er bl.a. kortere tid til opfølgning på opkald og møder, bedre dokumentation, hurtigere og mere professionel kommunikation, mere overblik og mindre informationsstøj og hurtigere og bedre service i ensartet kvalitet.
Fase 2 i perioden 2025-2027 markerer et kritisk spring, hvor AI går fra at være et passivt værktøj til en autonom agent. AI-agenten opnår handlingsevne (agency). Det betyder, at AI-agenten kan planlægge sine egne trin, udføre en hel serie af handlinger (f.eks. ved brug af eksterne værktøjer) og selv-korrigere fejl undervejs for at nå et komplekst mål. Teknologisk gøres det muligt med stærkere tool use-kapaciteter og langtidshukommelse, der tillader agenten at huske kontekst over længere perioder og interaktioner.
Medarbejderen skifter rolle til procesejer eller målsætter. Opgaven er ikke længere at mikrostyre AI-agentens output som i fase 1, men at definere det endelige mål og de begrænsninger, som AI-agenten skal operere indenfor. Relationens natur er eksekverende, da AI-agenten effektivt fungerer som en kompetent, selvstændig junior-medarbejder, der udfører de definerede processer fra start til slut.
I Fase 3 i perioden 2027 - 2030 udvikler de individuelle agenter sig til et multi-agent system (MAS), hvor de lærer at koordinere og kommunikere med hinanden for at løse strategiske forretningsproblemer. AI-agenten bliver orkestratoren, der dynamisk allokerer opgaver, forhandler ressourcer og sikrer, at hele systemet når sit overordnede mål. Teknologiske fremskridt inkluderer avanceret agent-orkestrering og selv-organiserende netværk.
Medarbejderen tager rollen som agent governance manager. Fokus flyttes fra individuelle processer som i fase 2 til at lede, overvåge og justere AI-teams. Relationens natur er et samarbejdspartnerskab på et systemisk niveau, hvor mennesket sikrer, at AI-systemerne fungerer inden for etiske og lovmæssige rammer (governance), mens AI-agenten tager sig af det operationelle lederskab og koordineringen af opgaver.
Fase 4 i perioden 2030 - 2035 markerer fremkomsten af AGI – et system med menneskelignende kapacitet for generel læring, ræsonnement og kausal forståelse. AI-agenten bliver den kognitive partner, der kan udfordre medarbejderens antagelser, stille dybere spørgsmål og tilbyde strategisk indsigt, der går ud over dataanalyse. Nøglelandvindinger inkluderer forbedret ræsonnements-evne og kausal modellerings-kapacitet. Det betyder, at AI-agenten forstår, hvorfor ting sker, ikke kun hvad.
Medarbejderens rolle bliver den Intellektuelle sparringspartner. Den tid, der frigøres fra rutinemæssig koordination som i fase 3, bruges nu på at engagere sig i dyb, strategisk tænkning sammen med AGI-agenten. Relationens natur er ligeværdig. AGI-agenten betragtes som en intellektuel kollega. Den daglige forandring er, at arbejdet bliver mere strategisk, kreativt og problemløsende på et højere abstraktionsniveau.
I Fase 5 i perioden 2035 - 2045 udvikler AGI-agenten sig til en systemarkitekt med overmenneskelig evne til at forstå og optimere hele systemer – internt i organisationen og i relationen til kunder/leverandører/omverdenen. Teknologien muliggør fuld selv-forbedring og dyb systemforståelse. Det tillader AG-agenten at foreslå et totalt redesign af forretningsmodeller og værdikæder for at eliminere al friktion.
Medarbejderen indtager rollen som etisk supervisor og systemdesigner. Da AGI-agenten er i stand til at lede sig selv og alle processer, ligger menneskets kerneopgave i at designe de etiske rammer og valideringspunkter for de perfekt optimerede systemer. Relationens natur bliver en overlegen rådgiver-relation, hvor AGI-agentens input er uvurderlig og ofte langt bedre end medarbejderens, men hvor mennesket stadig har det ultimative etiske veto. Den daglige forandring er, at alt operationelt arbejde forsvinder, og fokus er udelukkende på governance og vision.
I fase 6 fra ca. 2045 har agenten artificial super intelligence (ASI). ASI-agenten besidder en viden og ræsonnementsevne, der er langt ud over ethvert menneskes kapacitet. ASI-agenten fungerer som det alvidende orakel, der giver den ultimative vejledning om komplekse eksistentielle problemer. ASI-agenten muliggør løsningen af globale udfordringer (f.eks. klima og fattigdom) gennem systemisk optimering på planetarisk skala.
Medarbejderens rolle skifter fra "worker" til et "individ med formåls- og værdifokus." Da materiel effektivitet er sikret af ASI-agenten, ligger menneskets bidrag i humanisme, etik, kunst, kultur og videnskab (ikke-ASI-relateret). Relationens natur er den eksistentielle koordinator. ASI-agenten styrer det operationelle formål for hele planeten, mens mennesket definerer det ultimative eksistentielle formål – hvad vi ønsker at være som civilisation. Den daglige forandring er transformationen fra en arbejdsplads til et formålsdrevet samfund.
Med denne AI-udvikling flyttes medarbejderens værdi sig drastisk fra "hvad du kan udføre?" til "hvad du kan designe og hvorfor du gør det?"
Den produktive tidsperiode (fase 1-3 - 2023 - 2030): AI øger individuel produktivitet ved at fjerne kedeligt arbejde. Succes afhænger af at mestre AI som et værktøj (super-bruger).
Den kognitive tidsperiode (fase 4-5 - 2030 - 2045): AI bliver en reel partner. Succes afhænger af kognitiv symbiose – at være bedre med AI, end AI er alene. Jobrisikoen er størst her for dem, hvis arbejde primært er rutine-kognition (f.eks. enkel dataanalyse, standardrapportering).
Den værdibaserede tidsperiode (fase 6 - 2045+): Hvis ASI opnås, vil arbejdets natur ændre sig fra økonomisk nødvendighed til formålsdrevet aktivitet. Medarbejderens værdi er ikke længere i deres intellektuelle output, men i deres unikke menneskelige perspektiv på etik, følelser og eksistens.
Får Big Tech ret i deres visioner, er der nu 20 år til virkeligheden beskrevet i fase 6. Udviklingen skitseret ovenfor præsenterer en lineær udvikling. Eksperterne ser en mere kaotisk og mere overlappende udvikling for sig end ovenfor skitseret. Forventningerne til fase 5 og 6 er spekulative, da de bagvedliggende forudsættende teknologier endnu ikke eksisterer, hvorfor også rolle-beskrivelserne skal tages med kraftigt forbehold.
Et mindretal af de nævnte eksperter mener, at de sidste faser hører til længere ude i fremtiden. Især de kinesiske eksperter hælder til en længere tidshorisont. Endelig er der enkelte af eksperterne, der mener, at den sidste fase aldrig vil indfinde sig.
Den skitserede udvikling indenfor AI rummer en altomfattende ændring af dagligdagen. Måske især for "skrivebords-tunge" medarbejdere (white collar workers).
Fjernelse op til 100% af nutidens almindelige operationelle og kognitivt rutineprægede arbejdsopgaver i en jobrolle kalder på opmærksomhed, der haster. EU-Kommissionen har lanceret en AI-strategi "AI first." Virksomhedens ledelse og medarbejdere har endnu tid til at reflektere, planlægge, beslutte og restrukturere. Men tiden er knap for en del jobroller og visse sektorer. AI kommer til at afføde større forandringer for den enkelte, for funktioner, for sektorer og for samfundet. At tage højde for den skitserede udvikling er i høj grad på sin plads. Jo før, jo bedre.
1: Med prominente ledende tænkere indenfor Big Tech menes:
Fra USA: Sam Altmann (OpenAI), Demis Hassabis (Google Deepmind), Ilya Sutskever (SSI), Yann LeCun (Meta), Geoffrey Hinton (Turing Award), Yoshua Bengio (Turing Award), Dario Amodei (Anthropic), Shane Legg (Deepmind co-founder), Gary Marcus (critic, neurosymbolic) og Eliezer Yudkowsky (MIRI).
Fra Kina: Kai-Fu Lee (Sinovation Ventures, tidligere head of Google China), Yi Zeng (Chinese Academy of Sciences, Center for Long-Term AI), Liu Qingfeng (grundlægger og bestyrelsesformand for iFLYTEK), Liang Wenfeng (DeepSeek / High-Flyer AI), Wang Xiaochuan (grundlægger Baichuan AI), Zhuang Rongwen (head, Cyberspace Administration of China / AI regulation), Andrew Yao (Yao Yangsheng) (Turing Award laureate, Tsinghua AI leadership), Chen Tianshi (Cambricon / AI chip industry) og Liang Rubo (CEO, ByteDance / AI product & research.
2: En AI-agent er en virtuel AI-kapabilitet, der er skabt med kode for at kunne gennemføre en bestemt del-/opgave (instans), Del-/opgaven udføres ved aktivering af en trigger. Triggeren kan være en handling fra en medarbejder, indtrædelsen af en specifik situation eller forekomst, eller af AI-agenten selv ved autonomi.
Denne blog post er blevet til ”augmenteret assistance” fra GPT 5 og Gemini 2.5 Flash, der er anvendt til at researche på udvalgte emner i perioden 9.- 13. oktober 2025.
Europakommissionen, "Kommissionen lancerer to strategier, der skal sætte fart på anvendelsen af AI inden for videnskab og industri," 8/10-2025, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/da/ip_25_2299;
Agent-arkitekturer & agentic patterns: Masterman et al., The Landscape of Emerging AI Agent Architectures for Reasoning, Planning, and Tool Calling (2024);
Generative Agents (hukommelse/plan/refleksion): Park et al., 2023;
Reasoning-modeller: OpenAI o1 annonceringer/analyser;
Agentiske mønstre i produktion: Anthropic, Building Effective AI Agents, 2025;
Selvspil & generaliseret RL: AlphaZero, DeepMind, 2017;
Sikkerhed/styring: Anthropic, Constitutional AI + “Claude’s Constitution”;
Cybersikkerhed for agentic AI: Itpro.dk/nyhedsdækning af Palo Alto Networks’ EMEA-CISO, 2025;