AI vil revolutionere vores måde at arbejde på

AI som redskab eller assistent fylder mere i hverdagen

Mange bruger ChatGPT eller Gemini til at få svar på forespørgsler både privat eller på arbejdet. Det er imponerende, hvor godt ChatGPT eller Gemini svarer, når man spørger om noget - særligt når spørgsmålet rummer flere trin og mange krav og forudsætninger.

Mange begynder også at anvende Co-Pilot, f.eks. når man arbejder i Word, Excel eller Powerpoint? Vores nylancerede ScriptIQ er ligeledes et AI-redskab, som har vakt stor interesse blandt virksomheder.

De generative AI-tjenester som redskab eller assistent vinder land indenfor arbejdsopgaver med en stor kognitiv komponent, som f.eks. research, planlægning og udformning af kreativt output. Generativ AI kommer til at forandre måden, vi tænker om arbejdsplads, workspace og det at gøre et godt stykke arbejde.

 

Er det et godt stykke arbejde, når ChatGPT leverer svaret?

Hvis man formulerer en prompt, og hvis f.eks. ChatGPT leverer svaret, har man så gjort et godt stykke arbejde? Nogle føler, at det at bruge f.eks. ChatGPT er en form for snyd, for man har ikke arbejdet for at udforme svaret selv. Andre betegner det som nutidig effektivitet - en rationel genvej.

For virksomheder er perspektivet store tidsbesparelser og store produktivitetsgevinster.

På toppen af det vokser en bekymring om, at vi gradvist mister kompetencer, som vi som personer mestrer i dag. Nogle bliver også en smule urolige, for hvad kommer det her til at betyde på sigt? Mange spørger sig selv: Hvor bevæger det her sig hen, og hvad betyder det på det personlige plan?

 

Sådan påvirker AI dit arbejde på kort sigt

Big Tech er forbløffende enige om, at udviklingen bevæger sig hen mod AGI (artificial general intelligence) eller ASI (artificial super intelligence), men eksperterne ser noget mere forskelligt på, hvor hurtigt de forskellige faser i udviklingen indtræder.

Når talen falder på den kortsigtede udvikling med henblik på kommunikation og samarbejde på arbejdspladsen, taler Big Tech om tre udviklingsfaser på kort sigt. Figuren viser forandringen i samarbejdet mellem den enkelte medarbejder og AI indenfor kommunikation og samarbejde.

 

blog_ai-timeline_1-3

 

Vi befinder os i fase 1. I fase 1 styrer medarbejderen, og AI-tjenesten eller AI-agenten, som branchen kalder det, er et redskab eller en assistent. Medarbejderen trigger aktivt brugen af AI-agenten, som udfører en snævert defineret opgave. Nogle kalder det også "artificial narrow intelligence," fordi domænet for AI-tjenesten er snævert defineret og virker kun indenfor det specifikke område.

I fase 2 ændres rollefordelingen. AI-agenten bliver autonom og løser selv automatisk sine opgaver, som den også selv sætter i gang. AI-agenten virker en form for kollega, der komplementerer medarbejderens opgaver, som er at definere rammer og mål for AI-agentens opgaver og kontrollere AI-agentens output. Medarbejderen er fortsat styrmand og har kontrol.

I fase 3 bliver virkefeltet for AI-agenten udvidet. AI-agenter bliver kodet sammen med andre AI-agenter til såkaldte multi-agent systemer (MAS). Hver for sig har AI-agenterne deres delopgaver på deldomæner, men sammen orkestrerer og løser de opgaver autonomt på linje med medarbejderen og kollegerne. AI-agenten er en team-agent.

Domænefeltet for MAS udvides og dækker hele workflows og opgavetyper på tværs af afdelinger og på tværs af systemer. Medarbejderens rolle er at sikre, at MAS overholder alle mål, regler og protokoller.

 

AI ændrer rolle fra redskab til team-agenter, der løser opgaver og håndterer workflows autonomt 

Sammensætningen af medarbejderens opgaver forandrer sig kraftigt, og især opgaver og jobroller med en betydelig kognitiv komponent vil ændre sig og blive erstattet et stort stykke hen ad vejen af AI.

Research, planlægning, styring og eksekvering vil blive overladt til AI-agenterne, mens det bliver meget mere vigtigt at definere opgaver, sammenhæng og scope for opgaver og projekter, at stille mål op og rammer op, overveje og beslutte omkring indbyggede etiske dilemmaer, at sikre, at opgaverne overholder GDPR, EU's AI Act og alle relevante love og protokoller, samt at sikre løbende, at AI-agenternes løsning af opgaver sker, som de skal, og at intet løber af sporet.

Med andre ord vil AI forandre vores daglige arbejde ganske betydeligt og på få år. AI som tema bliver til stadighed et større og mere presserende tema for alle virksomheder.

 

capacit_interview_header

AI nu og fremover – Interview med Capacit

I anledning af Dstny A/S’ lancering af transskriptionstjenesten ScriptIQ har vi interviewet eksperter indenfor AI. Se interviewet med AI-konsulenthuset Capacit, der bl.a. giver bud på, hvordan den nærmeste udvikling kommer til at påvirke virksomhedernes arbejde med AI i nær fremtid.

 

AI på længere sigt

I blogposten ”AI roadmap fra generativ AI til superintelligens” er det undersøgt mere detaljeret, hvordan Big Tech forventer, at arbejdsdelingen vil forandre sig, og hvordan AI udvikler sig hen mod super intelligens længere ud i fremtiden. En meget tankevækkende udvikling. Blogposten er absolut værd at læse, hvis du ønsker at få et seriøst bud på fremtidens AI.

 

Kilder

Denne blogpost er blevet til med ”augmenteret assistance” fra GPT 5 og Gemini 2.5 Flash, der er anvendt til at researche på udvalgte emner i perioden 9.- 13. oktober 2025.

 

Udvalgte blogindlæg