Hvad er Operator Connect?

Der har været meget snak om Operator Connect på det seneste. For dem, der er aktive i en telekommunikationsvirksomhed, er det næsten et buzzword. Der synes at være usikkerhed om, hvilke fordele det giver slutbrugeren. Derfor vil vi forklare det på en ikke-teknisk måde.

Kort sagt, hvad er Operator Connect?

Operator Connect er en måde at tilføje klartone for at aktivere eksterne opkald direkte fra din Teams-grænseflade.

Det betyder, at du kan bruge din Teams-klient til at foretage eller modtage opkald, ligesom du ville gøre med din mobiltelefon eller fastnettelefon.

Opkaldsplaner, Direct Routing og Direct Routing as a Service

For at forstå, hvorfor Microsoft har lanceret Operator Connect, er det godt at have lidt baggrundsviden.

For at foretage eksterne opkald, opkald uden for dit Teams-miljø, skal du bruge en klartone. Klartonen er det, der lader dig ringe på PSTN (Public Switched Telephone Network), og gennem det kan du nå et hvilket som helst andet telefonnummer.

Før havde du tre forskellige valg, når det kom til at få denne klartone i Teams; opkaldsplaner, Direct routing og Direct Routing as a Service.

Opkaldsplaner

Den første mulighed er, at du køber et telefonnummer direkte fra Microsoft. På den måde får du en såkaldt opkaldsplan, ligesom du får med enhver anden almindelig operatør. Det er ofte en omkostningseffektiv og nem løsning for små virksomheder, der ikke har brug for avanceret telefonifunktionalitet.

Direct Routing

Den anden mulighed er Direct Routing.

Du kan forbinde virksomhedens lokale telefonlinje til Teams. Hvis du for eksempel har analoge telefonlinjer eller SIP-trunks, kan du forbinde dem til din Teams-applikation. Og det gør du gennem funktionen Direct Routing, som Microsoft tilbyder.

Direct Routing forbinder Teams-programmet med den klartone, du har i virksomheden. Desværre er det ikke så nemt at gøre. Du gør dette gennem en SBC (Session Border Controller), som du skal administrere og bl.a. sikre, at codex er korrekt programmeret, fejlfinding af opkaldskvalitet er muligt m.v.

Direct Routing as a Service (DRaaS)

For at spare dig for besværet med at skulle administrere din egen SBC, leverer tjenesteudbydere denne funktionalitet som en service. De forsyner din virksomhed med en SBC, som gør det muligt for din Teams-grænseflade at nå PSTN. Tjenesteudbyderen har sikrer, at din virksomhed får en god klartone og kvalitetsopkald.

Operator Connect

Operator Connect er på en måde det næste trin i udviklingen af Direct Routing as a Service (DRaaS).

Operator Connect en mere certificeret måde at levere ekstern telefoni til Teams. Og for slutbrugeren kan administratorer håndtere numre og tildele brugere direkte i Teams-portalen.

Ikke alle tjenesteudbydere har tilladelse til at levere Operator Connect, og der er forskelle i kravene til, hvordan man som tjenesteudbyder administrerer og leverer tjenesten.

Men lad os komme ind på nogle flere detaljer.

Forskellen for slutbrugeren med og uden Operator Connect

Den store forskel for slutbrugeren er måden, du administrerer virksomhedens telefonnumre på. Med DRaaS gør virksomhedens administrator dette via serviceudbyderen. Enten gennem serviceudbyderens support eller gennem en selvbetjeningsportal. Med Operator Connect kan en administrator håndtere og tildele numre direkte i Teams-administrationsportalen.

Forskellen for en tjenesteudbyder

For en tjenesteudbyder er forskellene større.

Hvor DRaaS kunne leveres af hvem som helst, kan Operator Connect kun leveres af tjenesteudbydere, der har tilladelse til at udstede telefonnumre. Operator Connect-løsningen stiller også krav til tjenesteudbyderens datacenter, og hvordan det skal fungere sammen med Microsoft. Noget, der sikrer en mere effektiv løsning.

Samtaletrafik går ikke gennem det generelle internet, men skal i stedet gå gennem et meget kontrolleret kredsløb.

Er Operator Connect den hellige gral?

Det afhænger af virksomheden og dens behov.

Er du en lille eller mellemstor virksomhed med basale telefonibehov, er Operator Connect en fantastisk måde at kunne vælge en udbyder, der kan tilbyde dig opkaldsplaner, og som lader dig håndtere numre og brugere på en nem måde.

Hvis du har behov for mere avancerede telefoni- og kommunikationsfunktioner, er DRaaS muligvis stadig den bedste løsning. Med DRaaS får du normalt en funktionsrig løsning fra serviceudbyderen – kombineret med redundansen ved at have serviceudbyderens native kommunikationsmåde, hvis Teams skulle gå ned.