Kunstig intelligens er over os og har forandret vores hverdag. OpenAI, Google og de øvrige big tech firmaer arbejder målrettet på at realisere visionen om at skabe en ”kunstig generel intelligens,” der matcher alle de kognitive færdigheder, som vores hjerner besidder i dag.
Læs om, hvad kunstig generel intelligens (AGI = artificial general intelligence) er. Hvad adskiller AGI fra nutidig kunstig intelligens (AI)? Hvad vil man kunne med AGI, som man ikke kan i dag med AI? Hvordan influerer det en dansk virksomhed med 30 – 300 ansatte?
Indenfor psykologiens verden har amerikanske John Carroll spillet en central rolle med udviklingen af sin teorietiske model om generel intelligens. Øverste niveau af den generelle intelligens er den del, der kan arbejde på tværs af alle intelligenstyper og kognitive evner.
AGI er ikke en 1-til-1 model af John Carrolls generelle intelligens, men AGI skal kunne matche de listede kognitive færdigheder på en fleksibel og adaptiv måde. OpenAI’s vision er at udvikle AGI, og konkurrenterne, bl.a. Google med Gemini investerer mange ressourcer i at udvikle teknologier, der skal kunne udføre de samme opgaver som vores menneskelige hjerner.
Vi er der ikke endnu, fordi det kræver dybere integration af forskellige AI-komponenter og nye teknologiske gennembrud indenfor kunstig kognition og neurovidenskab. Læs mere om, hvad der mangler på vejen til AGI, her.
Der er uenighed blandt eksperter om, hvornår vi teknologisk set vil have AGI. Der er dog ingen tvivl om, at det vil transformere vores hverdag i alle sammenhænge. Den mindre og mellemstore danske virksomhed vil også blive påvirket mhp. sammensætningen af medarbejdernes daglige opgaver og opgaverne i virksomhedens funktioner/afdelinger. Her er en liste med 20 betydende anvendelsesområder, som vil blive påvirket af AGI:
Du tænker måske, at der på flere af de listede anvendelsesområder allerede i dag er masser af AI, men læs evt. de uddybende beskrivelser her for at få en bedre forståelse for de mange muligheder.
De 20 anvendelser er eksempler på områder, hvor AGI's evne til at forstå og bearbejde information kan forbedre nøjagtigheden, kvaliteten og effektiviteten i forskellige virksomhedsfunktioner.
Fremtidig integration af AGI-teknologier i forretningsdriften vil kræve strategisk planlægning og en vilje til at omfavne forandring. Som leder skal du sikre, at jeres teams er tilstrækkeligt trænet til at arbejde sammen med AGI-værktøjer og teknologier. Investering i løbende læring og udvikling vil være afgørende for at maksimere fordelene ved AGI. Desuden skal ledere fremme en kultur af innovation og agilitet, der gør det muligt for virksomheden hurtigt at tilpasse sig nye fremskridt og markedsdynamikker.
Afslutningsvis tilbyder AGI et transformativt potentiale for danske SMV'er, især indenfor sektorerne IT og telekommunikation. Ved at udnytte AGI's kapaciteter kan virksomheder opnå betydelige forbedringer i effektivitet, produktivitet og konkurrenceevne. Det positionerer dem til bæredygtig vækst i en stadig mere digital verden.
Kilder til inspiration
McKinsey, "What is artificial general intelligence," 21. marts 2024;
OpenAI, vision;
Alex Heath, The Verge, "Mark Zuckerberg's new goal is creating artificial general intelligence", 18. januar 2024;
Sascha Brodsky, AI Business, "Google DeepMind's Six Levels of AGI," 1. december 2023;
McKinsey, "What's the future og generative AI? An early view in 15 charts," 25. august 2023;
Nillay Patel, The Verge, "Inside Google's big AI shuffle - and how it plans to stay competitive, with Google DeepMind CEO Demis Hassabis," 10. juli 2023;