I foråret 2020 ramte coronapandemien Danmark. Landet blev lukket ned, og tusindvis af danskere blev sendt hjem fra deres normale arbejdsplads. Til en ny virkelighed med hjemmearbejde, børnepasning og hjemmeskole.
Arbejdet skulle pludselig klares fra distancen. Det gav et kæmpe boost i brug af digitale samarbejdsværktøjer. Videomøder blev en vigtig del af løsningen, når det ikke længere var muligt at mødes fysisk med kunder, kolleger og samarbejdspartnere. Især Microsoft Teams fik gevaldig vind i sejlene.
Den udvikling, vi så under coronanedlukningen, er kommet for at blive. Vi kommer til at arbejde mere fleksibelt og mere uafhængigt af tid og sted. Flere store virksomheder som Danske Bank, Codan og PFA har allerede meldt ud, at medarbejderne skal fortsætte med at arbejde hjemme f.eks. en dag om ugen. Det stiller nye krav til virksomheders it- og telefoniløsninger – og ikke mindst samspillet mellem disse.
Teams kan meget, men ikke det hele
Teams er et af verdens bedste cloud-baserede samarbejdsværktøjer og følger gratis med, når en virksomhed går på Office 365 i skyen. Derfor er Teams et oplagt valg for de fleste virksomheder. Ud over videomøder indeholder Teams også andre funktioner som chat og fildeling, og programmet er godt integreret med de andre programmer i Office 365-pakken.