Sektionsleder for digital transformation Jan Overgaard fra Teknologisk Institut har udformet en 7-punkts-liste med gode råd til, hvordan man i produktionsvirksomheder kommer godt i gang i praksis.
1. Både ledelse og medarbejdere skal forstå og bakke op om forretningsmulighederne i digital transformation
Det er først muligt at gennemføre transformationen, når både ledelsen og medarbejderne kan se forretningsmulighederne. Brug derfor tid på at få visionen og retningen til at bundfælde sig i organisationen. Ledelsens opbakning er afgørende, og der skal allokeres tid og ressourcer, for at transformationen lykkes.
2. Etablér tværgående teams og arbejd eksperimenterende på tværs
Digital Transformation og I4.0 kræver, at der arbejdes på tværs af interne fagligheder og siloer. Derfor kan I med fordel oprette et transformationsteam, der fungerer som en katalysator for den digitale transformation og koordinerer de pilotprojekter, der søsættes. Det er især vigtigt, at der bliver defineret klare roller, og at kernemedarbejderne bliver involveret i pilotprojekterne.
3. Start i det små og skalér op
Start i det små. Så får I mulighed for at inddrage medarbejdere på tværs af organisationen og hurtigt gøre jer erfaringer med eksempelvis udvikling af digitale services. Ved at udvikle Minimal Viable Products (prototyper) er det muligt at udvikle løbende og give medarbejderne og kunderne større indflydelse.
4. Flere medarbejdere skal være i stand til at bidrage til løbende analyse og udvikling
Medarbejderne skal være i stand til at udnytte kundedata til udvikling af nye produkter og services. Udviklingen af disse sker således ikke længere i isolerede udviklingsenheder, men bør i højere grad udvikles i dialog med jeres kunder.
5. Skab en videnskultur og indgå i partnerskaber
For at skabe den fornødne – og måske ligefrem banebrydende innovation – kan det være nødvendigt at alliere sig med en videnspartner eller en anden virksomhed, der har erfaringer med de samme udfordringer som jer. Videndeling på tværs af virksomheden er ofte fundamentet for at skabe innovation.
6. Revurdér jeres forretningsmodel og services
Den digitale transformation skaber nye muligheder og nye typer af services og platforme. Derfor er det vigtigt at kigge på den nuværende forretningsmodel og forholde sig til, om den stadig er relevant med I4.0.
7. Oprust virksomhedens kompetencer
Uddan, ansæt eller del personer med kendskab til at forbinde IT og forretning – på flere niveauer. Det kan også være nødvendigt at tage Business Intelligence eksperter, CAD-tegnere osv. ind.